tirsdag 24. juni 2014

Burgerkake

 5 kg vegetarianerburger
Eldstemann kom hjem fra skolen å lurte på om jeg kunne bake kake til skoleavslutningen hans.
"Ja, det kan jeg vel gjøre....Skal jeg bake langpannekake da eller?" .... Lov å prøve seg!
Han så dumt på meg, rynket på nesen å sa: Du tuller nå?
Eeeehhh, ja, selfølgelig tullet jeg Nicholas (særlig!) hva vil du jeg skal lage?
Jeg kom med noen forslag, og han likte idden om en kjempesvær hamburger :)
Dødskult! Gledet meg skikkelig til å lage den.

Kledde først inn et 35 cm kakebrett i hvit sukkerpasta, før jeg limte på ruter a ca 1*1 cm i hvit og rød sukkerpasta oppå der igjen. 
Hamburgeren består av 3,5 lag med 26 cm sjokoladekake.
Ville ikke at det skulle være for mye marsipan inni selve kaken, så burgeren og brødene er kun trekt i marsipan utvendig, og bittelitt inni slik at man ikke ser overgangen til sjokoladekremen.
Alle delene (bortsett fra oslten) har jeg "malt" med matfarge etterpå for å få litt mer spill i fargene. Burgeren er malt med sort, brunt, i tillegg til at jeg har hatt på litt mørk gansache både under og over.
Laget salat, tomat, rødløk og ost av marsipan, limt fast på burgeren med gansche.
Oppå burgerbrødet hadde jeg egentlig planer om å lage sesamfrø av marsipan eller icing, men jeg gadd ikke, så farget litt kokos lysebrunt og hadde på toppen.

Pommes frittes laget jeg av marsipan, som jeg også malte etterpå.
Det eneste som ikke er spiselig er selve ketchup.begerne. Oppi er det rød og gul icing, til og med disse ble spist opp :) hehe

Eldstemann ble hvertfall innmari fornøyd, og da var mission completed :D

1 kommentar:

  1. Vilken fantasi du har! Vilka fina bakverk! Jag är vän med din mamma Ellen sedan 2008 genom bloggar. Men jag bor i Stockholm, så det är lite långt. Nu har jag länkat din blogg på min Fb-sida, på min blogg och diverse bloggrupper som jag är med i, 10-15 st. Frågade först din mamma om jag fick. Kul om vi kunde vara Fb-vänner! Men jag är 61 år och har sambo sedan 35 år tillbaks, två katter. Vi har en dotter som är 30 år och de har två barn (killar, den äldsta fyllde 3 år den 17/6 o den yngsta fyller två år den 16/8). Sedan har hon tre dagbarn också.Vi bor i söderfororter till Stockholm. Hälsningar Jane Melander

    SvarSlett