tirsdag 28. januar 2014

Monsterbedriften bursdag

YES, da var bursdagen vel overstått!
Temaet var Monster Universitetet, og fargene gikk i blå, grønn, turkis og lilla.
Det var 13 unger her. 13 barn på 7-8 år.
Var noen som ikke kunne komme. I ettertid lurer jeg på hvordan lydnivået hadde vært om de 7 andre hadde kommet.
Var en veldig koselig bursdag, og det gikk veldig bra, men 2 ganger i løpet av bursdagen var det så høy lyd at jeg ikke hørte telefonen som var rett i nærheten ringe, hihi, et tegn på at de koset seg!
Jeg hadde bakt horn med ost & skinke, var veldig greit. Og mesteparten likte det. Hadde pølser til de som ikke tålte melk.
Ungene fikk "godteposer" uten godteri og ballonger da de gikk. Det var DISSE pepperkakene jeg laget. Var redd noen av de skulle reagere på at det var kjipt, men nei- de synes det var kjempestilig.
Selve bursdagskaken var en gedigen sjokoladekake. Nederste kaken var Sully, en 25 cm sjokoladekake med 2 lag. Sjokoladekrem inni, og farget krem utempå som jeg sprøytet ut med wilton tipp så det skulle se ut som pels.
Mike sitter oppå. Sjokoladekake, med 4 lag sjokoladekrem inni.
Utenpå er det sukkerpasta.
Var veldig gøy å lage denne kaken. Det som tok lengst tid var faktisk å lage tennene til Mike. Hadde "grudd" meg litt til å trekke Mike med sukkerpasta, ettersom den er helt rund, men det gikk som en lek. Tålmodighet og et stort utkjevlet sukkerpasta var tingen :) Jeg laget armer også, men gadd ikke begynne å lage royal icing til å lime på, så heiv de!Ingen av ungene klaget på at armene var borte - heldigvis :)

Hadde laget et svært banner. "Gratulerer med dagen" hang på den ene veggen i stua.
her hadde jeg bare lastet ned bokstaver i University stil og printet ut, og klipte til "flagg" av tykk kartong som gikk i fargetemaet.Skrifttypen lastet jeg ned på www.dafont.com.
Lagde også gode gammeldagse MUFFINS! Farget de før jeg stekte de. Ekstra gøyalt! Lettere for ungene å spise disse, enn cupcakes med 5 cm topping. Pyntet de enkelt så de skled inn i temaet.
Synes disse muffinsene uten masse krem - men med enkel glasur er kjempegode, og det synes ungene og.
Gele laget jeg posjonsvis i barnemiddagsglass. Lagde stripe-effekt.
Prøvde noe nytt, og blandet i fløte for å få kontrasten på geleen. Og det funket dødsbra. Effekten ble jeg veldig fornøyd med, og passet rett inn med de andre fargene. Har bare brukt grønn og lilla gele. Litt rød gele på noen av de på tppen, gikk tom =)
Først laget jeg vanlig gele - helte i glasset, lot det stivne. Så laget jeg neste pakke i annen farge, etter anvisning på pakken. Da jeg hadde rørt ut sukkeret hadde jeg oppi i en liten dæsj fløte. Kanskje bare en ts eller ss. Prøv deg frem - ikke mye som skal til!


Laget gele uten fløte til de som ikke tåler melk. Her er jo ikke kontrasten så stor, men det var sånn mamma lagde til meg da jeg var liten, og jeg elsket det da og =)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar