fredag 13. desember 2013

Cookies in a jar DIY

Den perfekte vertinnegaven, eller en gave å gi bort som en liten oppmerksomhet til noen du er glad i!
En hyggelig gave det er koselig å gi - og få =)
Så får vi håpe at de som får slike gaver av meg blir SKIKKELIG overrasket selv om det ligger te på bloggen :)

I glasset er alle tørrvarer til sjokolade-havre kjeks, og det eneste man behøver for å lage kjeksen er 200 g smør og 1 egg.
Disse gir ca 20 store cookies, og mange flere små!



Oppskriften til glasset:
*200 g mel
*1 ts kakaopulver
*1/2 ts bakepulver
*1/2 ts natron
*1/2 ts salt
*2 ts vaniljesukker
*95 gram havregryn
*125 gram sukker
*115 gram brunt sukker
*130 g m&m eller nonstop
*130 g sjokoladeknapper


Bland først mel, salt, bakepulver, natron og vaniljesukker i en bolle.
Ha nesten hele melblandingen oppi glasset. Jeg bruker en plastkopp som jeg klippet av bunnen i, og bruker den som sil, slik at det ikke spruter mel oppover kantene på glasset. Pakk det tett med en øse. Sparte litt som jeg blandet i 1 ts kakaopulver, og hadde i som lag 2. Pakk det ned med øse mellom hvert lag!


Så hadde jeg i havregryn.
Også hvitt sukker.
Etter at jeg hadde dandert det hadde jeg i brunt sukker (den du får i pose).
Du kan jo velge selv hvilke ingredienser du vil ha etter hverandre.

I et annet glass hadde jeg havregryn etter det brune sukkeret.


Sjokoladen hadde jeg i til sist. Har brukt mørke sjokoladeknapper i  noen glass, og melkesjokoladeknapper i andrer. Er smak og behag. Her kan du og putte oppi nøtter, rosiner, tørket frukt etc.

Hadde oppi sjokolade til glasset var fullt!

Glassene rommer akkurat 1 liter, (fra Søstrene Grene) så oppskriften er tilpasset dette glasset!
Bør være helt tettpakket slik lagene ikke sklir fra hverandre!

Skrev ut lapper - disse ble litt julete!
Og bruksanvisning bak.
Limte på, og hadde på et bånd til pynt =)

Bak på lappen skrev jeg bruksanvisning, hva de behøver, og hvor lenge de skal stekes. Kjeksene oppbevares tett (f.eks i dette glasset) og jeg synes de er best hvertfall 1 dag etter de er laget.



Havrekjeks med sjokolade og m&m                    Fremgangsmåte:                                          
Du behøver 200 gram smør og 1 egg. Sett ovnen på 175 grader. Smelt smør og avkjøl litt. slik at sjokoladen ikke smelter. Visp sammen egget. Bland innholdet i glasset med smør og egg. Rør godt. Ha deigen i is-skje for å få de runde og like store, eller form kuler selv. Legg de på stekebrett med bakepapir. Ikke legg de tett- de vil flyte ut! Stekes 12-15 min. Avkjøles.                                                                        *God Jul- fra Mette*  














1 kommentar:

  1. følte meg dum nå, men menes at de rommer 1 liter, 1 liter vann? eller? har noen glass jeg hadde tenkt å bruke, de rommer 3dl vann..

    SvarSlett