søndag 8. desember 2013

Årets pepperkakehus!

Ferdig med årets pepperkakehus! Det gikk som en LEK!
Brukte et mønster jeg laget i 2010. Har laget det samme hust to ganger tidligere.
Har hull bak slik at jeg kan putte inn lys. Er bare en vanlig lampe fra ikea. Kastet lampen, og bruker ledningen med en svak pære. Lyser så fint :)
Det skal egentlig være flere deler på taket, "utbygg". men jeg smurte på MASSE glasur på taket først - da gikk det ikke an å få på resten av delene!
Huset er laget av rema1000 deig. Har funnet ut av at det er den beste ferdig-deigen til å lage pepperkakehus av. De andre eser og bobler, blir skikkelig ru og stygge!
Verandagjerdet er laget av icing som jeg hadde på overhead ark og som tørket natten over.
Selve huset er limt med Royal Icing. Knekk blir stygt - så det bruker jeg ikke.
Lagde icingen litt for tykk - gadd ikke å få riktig konsistens på den etterpå- så det ble som det ble. Jeg er hvertfall ferdig!
Laget tilsammen ti hus i år. Alle husene er moderne og har varmepumpe :P Hihi, derfor de ikke har pipe! Skjærte jo ut piper til alle husene. Men jeg/vi gadd ikke pynte de og sette de på. Er ikke så lett med masse takstein av glasur og nonstop! Har gelatinplater i alle vinduene også, men det synes ikke på bildene. En liten detalj som gjør det ekstra koselig!
Dette store, og 9 små. Laget mønsteret til de andre husene selv. De er to forskjellige størrelser.
Pyntet 5 av de selv. Og ungene pyntet 2 hver. De er ikke så små heller, akkuratt passe store, det er vel det store huset som er mye større enn normalen :)
Pyntet med litt blomster, sjokolade, rosa og perler. Gøy med varisjon. Skal gi bort noen, og sette de andre på hyllen i trappa ned.
 Guttene mine pyntet som sagt to hver. De er så flinke, og jeg er så stolt av de!
De planlegger hvordan de skal pynte, og gjør seg ordentlig flid!  Og det er viktig å ha i tankene at huset smaker best etterpå, med masse pynt!
Gårvel ca like mye pynt i munnen som på huset underveis! Utrolig koselig førjulskos :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar