fredag 1. februar 2013

Pusse opp furutrapp

Trappen står midt i huset. Den var så grusom. Forferdelig. Skikkelig 80 tall. Ja vi hater furu =)
I tillegg lå det teppe i trappen, som har ligget der i 28 år. ÆSJ!



 Legger ved masse før/etter bilder. Elsker før/etter bilder =)

Gleden var stor da jeg endelig kunne begynne på trappen, det klødde i fingrene etter å få den fin!
Det var en h***** jobb. Hadde jeg vært maler hadde jeg tatt meg veldig godt betalt for sånn jobb!
Først fjernet jeg teppene.
Så måtte jeg høvle ned eikelistene i forkant av der teppet lå, gikk ikke an å gå i trappen med 5 mm kant ytterst!
Så var det  å pusse trappen. Over, under, sidene og rekkverket....
TIPS: Dekk til alt du ikke vil ha nedstøvet av furustøv!
Så:..... vaske en haug med ganger, kanskje 5-6.
Også bør du sparkle alle hakk med sparkel egnet til tregulv.
....og tilslutt før du kan begynne å male: masker, og vær nøye!

 
DA... endelig finne frem grunningen!
Jeg brukte grunning med kvistlakk, ellers måtte jeg tatt to runder med kvistlakk i tillegg.
To lag med grunning, og tre lag med maling.
Lite maling på pensele, ellers blir det rennemerker!
Jeg brukte 3-stjerner gulvmaling, den er best mot slitasje.
Som sagt: Trappemaling er en drittjobb, du vil ikke gjøre det igjen om et år!
Du bør ha en god stige som du kan bøye i forskjellige retninger.

Selve trappetrinnene malte jeg i fargen "Marrakesh". Resten: "Eggehvit".
På veggene i trappen har vi fargen "Sand", og Marrakesh passer veldig godt til Sand.

 
Slik så trappen ut fra toppen

Litt penere nå. Lyset på bildet ble veldig mørkt, men trapperommet er veldig lyst egentlig!

Veggen ved trappen så ut som en kjempestor lekegrind i furu, vi likte aldri løsningen, så vi valgte å sette opp vegg der. Det ble SÅ fint!

 Bilde tatt fra stuen. Vi er så fornøyde med veggen vi satt opp.

Det var helt lik sprinkelvegg i kjellerstuen også, den har vi gjort det samme med.
Har ikke tatt bilde av ferdig trapp nede, kun fra "underveis".





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar