mandag 14. januar 2013

Pepperkakeborg og pepperkakehus

Fra juli-november pleier jeg  å gå å glede meg til å bake pepperkakehus og pynte juletreet.
Det gjorde jeg også i år.
Fant ut at jeg skulle lage en kjempediger pepperkakeborg til guttene, og en stor pepperkakevilla til meg selv... med et mønster jeg ikke hadde laget selv, skulle gjøre det "litt lettvint"
SÆRLIG!
Begynte å tegne av mønsterene....
Huset mitt sjokkerte meg litt, det var jo sååå mange deler, masse små deler jeg ikke viste hvilken vei skulle... men ga ikke opp nei!
Borgen til guttene sjokkerte meg virkelig!
Burde ant at dette skulle ta tid.... men neida, dette blir morro.., nå skulle jeg virkelig kose meg med lukten av pepperkakedeig i huset.

... Og det gjorde jeg... i 2 uker.. koste meg ikke så veldig da!
Borgen bestod av 155 deler som skulle skjæres ut. Kjøpte først IKEA pepperkakedeig-den er virkelig ubrukelig til pepperkakehus. Rema 1000 sin er den som blir penest og flatest. (men kanskje ikke best i smak). Prøvde nemlig flere typer.

 Delene til pepperkakeborgen ligger å venter på pynt
 Mine 2 søte små kunstnere har pyntet helt selv


Da jeg hadde stekt alle delene til borgen og huset, PLUSS husene jeg skulle gi bort, skulle jo disse pyntes.
Jeg var dårlig, kjempesliten, null energi i hele desember.
Dette var ikke lenger morsomt!
Guttene ble utålmodige, og mannen ble utålmodig. Det lå jo pepperkakedeig + deler på spisebordet i 3, 4 uker.

Fikk tilslutt pyntet huset mitt og noen deler av borgen. Guttene var flinke å pyntet mange av delene.
Jeg jublet HØYT da huset og borgen var ferdig!!!
Huset mitt knakk da jeg satt det sammen... men jeg lot det være.
Husene jeg skulle gi bort gikk i søpla, ferdig stekt, ikke pyntet eller limt!

NEVER AGAIN!


 

 
Hadde en lyslenke i borgen, men syntes ikke så godt på bildene. I huset er det en lyspære på ledning.

Her knakk huset mitt :( Taket gikk til dundas. Skulle jo pyntes og settes på masse flere deler... men sånn går det!

 
Bedre lykke neste gang =)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar